ترنم دانایی
وقایع آموزشی وپرورشی مجتمع شهید بهشتی(عدل) منطقه مهردشت

در دنیای اینترنت پرسرعت، ماشینهای خود پرداز، اتومبیل های تندرو، غذاهای حاضری

وقت گذاشتن برای حفظ عادتهای سالم و مناسب غذایی دشوار به نظر میرسد .

غذاخوردن که بیش ازاین یک اولویت مهم محسوب می شد، به موضوعی جنبی تبدیل گشته است که

توجه زیادی به آن نشده و معمولا در لابلای کارهای روزانه ی دیگر گنجانده می شود .

گذشته ازاین، برخی ازعادتهای غذایی که به تصور شما موجب کاهش وزن میگردند، درواقع ممکن

است منجر به افزایش وزن شوند .

خوشبختانه ترک عادتهای غذایی غلط آسان بوده و وقت زیادی نمی گیرد و موجب خواهد شد تا از

زندگی سالم تر و اندامی متناسب تر برخوردارشده و از غذاخوردن بیشتر لذت ببرید .

 

برخی از عادتهای غذایی نادرست

1- نخوردن صبحانه :

نخوردن صبحانه یک اشتباه بزرگ محسوب می شود. صبحانه سالم نه تنها باعث افزایش انرژی و

 باز شدن فکرو ذهن می شود.بلکه موجب انتخاب و مصرف مناسب وعده های غذایی دیگر درادامه

روز توسط شما خواهد شد.خوردن صبحانه ی مناسب احتمال بکارگیری عادتهای نادرست غذایی را

در وعده های دیگر کاهش می دهد.

 صبحانه را کامل صرف نمایید.ازمواد لبنی کم چرب؛تخم مرغ؛نانهای سبوس دار استفاده کنید .

2- گرسنه ماندن  :

برخلاف تصور گرسنه ماندن باعث می شود وزن بدن به دلیل ذخیره سازی چربی افزایش یابد.

هنگامی که برای مدت طولانی غذانمی خورید، بدن شما به دلیل محروم ماندن از موادغذایی دچار

آشفتگی میشود ودرانتها هنگامی که دوباره شروع به خوردن می کنید، بدن شما گمان میکند که باید

کالری مصرفی را به چربی تبدیل نمایدچون نمی داند چقدر طول می کشد که دوباره غذابخورید .

بنابراین چربیها با شما باقی می مانند . اگرهدفتان ازگرسنگی کشیدن کاهش وزن است باید در

برنامه ی رژیمی خود تجدید نظر نمایید. به جای گرسنگی یک برنامه ی مناسب ورزشی برای خود

تعیین نموده و بیشتر به باشگاه بروید. ازمیوه جات، سبزیجات، حبوبات، گوشتهای کم چرب و ماهی

 استفاده کنید. سعی کنید چهار یا پنج بار درهفته طبق یک برنامه ی منظم ورزش نمایید .

بهترین روش کاهش وزن تمرینات مرتب و رژیم غذایی مناسب است و نه محروم کردن بدن ازمواد

غذایی مورد نیاز آن هم به مدت طولانی *

3- سریع خوردن :

زندگی به سرعت میگذرد، ولی آیا دوست دارید زندگی شما نیزسریع تمام شود؟ بعید است دفعه ی

بعد سعی کنید غذای خود را آهسته تر بخورید چون غذاخوردن کمکی به شما نکرده وبرعکس باعث

افزایش وزن میشود .از زمان شروع غذا تقریبا 20 دقیقه طول  میکشد که علایم سیری به مغز برسند

بنابراین اگرشما ظرف 5 یا 6 دقیقه غذای خود را  تمام کنید، مغز فرصتی پیدا نمی کند که به بدنتان  

بگوید که سیر شده اید و این باعث زیاده خوری و پرکردن معده بیش از مقدار مورد نیاز خواهد شد .

آهسته غذابخورید، ریلکس باشید، خوب بجوید وازمزه غذا لذت ببرید. به این صورت مغز شما متوجه

می شود که درحال غذاخوردن هستید بنابراین میتواند به بدنتان بگوید که سیر شده اید .

4- انجام کاری دیگر به همراه غذاخوردن :

نه تنها پرداختن به کاری دیگرهمزمان با غذاخوردن موجب ریخت و پاش آن دراطراف شما میشود،

منجربه پرخوری و درنتیجه افزایش وزن نیز خواهد شد .

اگرهنگام تلویزیون، صحبت با تلفن و یا بازی رایانه مشغول غذاخوردن شوید، این عوامل خارجی

پرت کننده حواس باعث میشود شما توجه کمتری به گرسنگی ونشانه های سیرشدن که بیان کننده ی

 کافی بودن مقدارغذا و احساس سیری می باشند، بنمایید. 

به علاوه وقتی درحین انجام کاری شروع به غذاخوردن می کنید، دیگرتوان توقف نخواهید داشت

چرا که عمل خوردن تبدیل به حرکتی غیرهوشیارانه و مکانیکی بدون توقف میشود .

سعی کنید درهرلحظه فقط روی یک چیز تمرکز نمایید .

چرخ زدن در آشبزخانه هنگام صحبت با تلفن ایده ی مناسب نیست. اگرفقط میخواهید دست یا دهانتان

مشغول باشد، سرگرمی غیر از مواد خوراکی پیدا کنید، آدامس بجوید .

5- آب نخوردن به اندازه کافی :

آب؛ مایعی حیات بخش برای همه ی موجودات طبیعت ازجمله انسان است .

نکته ی جالب اینجاست که ننوشیدن مقدارکافی آب درطول روز متابولیسم وسوخت وساز بدن را کند

 نموده وممکن است باعث اضافه وزن نیز بشود.آب ماده ای ضروری برای فعالیتهای متابولیک

بدن،ازجمله سوزاندن کالری محسوب میشود.

اگرورزش می کنید 8 تا10لیوان واگر ورزش می کنید حتی بیشترازاین مقدار .

نوشیدن آب بجای انواع نوشابه نیزبسیارمناسب است .نوشابه ها معمولازودتراحساس تشنگی را نسبت

به آب ازبین میبرند ودارای کالریهای بی ارزش بوده وباعث میشود بعداز30 دقیقه مجددا احساس

گرسنگی نمایید .

6- پرخوری:

شاید اگر پرخوری های رایج مربوط به سبزیجات میشد، متخصصان تغذیه مشکلی با این نوع خوردن

 بیدا نمی کردند اما متاسفانه پرخوری معمولا درمورد غذاهای چرب و نشاسته دار نمودار میشود.

زیاده روی دراین نوع موادغذایی منجربه افزایش وزن ونارضایتی شده وجنبه ی اجتماعی خوشایندی

به دنبال نخواهد داشت .

7- غذاخوردن پیش از خواب:

اگر می خواهید رویاهای شیرین ببینید، پیش ازخواب ازغذاخوردن دوری کنید. با اینکه نتایج قطعی

مبنی برافزایش وزن براثرخوردن غذا پیش ازخواب وجود ندارد. پرخوری، مصرف غذاهای چرب

ادویه دار ویک تا سه ساعت پیش از وقت خواب منجر به کاهش کیفیت ومدت خواب وموجب کسالت

خستگی و کوفتگی در روز بعد خواهد شد .

خوردن غذاهای چرب پیش ازخواب سبب کندشدن تخلیه معده و تشدید سوهاضمه و مصرف غذاهای

ادویه دار منتهی به صدمات وسوزشهای قلبی و نیزسوهاضمه خواهدشد .

سعی کنید حداقل4ساعت قبل از خواب اقدام به خوردن غذا نموده و چنانچه پیش از خواب احساس

گرسنگی کردید مقداری میوه تازه مصرف نمایید .

8- نخوردن میوه وسبزیجات به مقدار کافی :

بسیاری ازموادغذایی موردنیاز بدن درانواع میوه وسبزی وجود دارند که امتناع ازخوردن آنها باعث

 کمبودها و مشکلاتی در بدن خواهد شد .

تنها راه تأمین موادمعدنی وویتامین های موردنیاز بدن؛مصرف میوه وسبزیجات تازه وخالص میباشد.

9- خوردن تنقلات هنگام گرسنگی :

خوردن تنقلات هنگام گرسنگی باعث ایجاد عادتهای غذایی ناسالم می شوند .

استفاده از موادغذایی کم ارزش و شکم پرکن مانند شکلات؛ چیبس وپفک؛ تنها باعث برهم خوردن

رژیم غذایی شده ومشکلاتی را برای بدن به همراه خواهد داشت .

*خوب بخورید؛خوب زندگی کنید *

برنامه های غذایی ساده و دخیل نمودن خوردنی های سبک وسالم می تواند دنیایی از تغییرات در

رژیم غذایی ایجاد کند.

متناسب بمانید، انرژی خود را افزایش دهید و ازغذاخوردن لذت ببرید .

[ ۱۳۸٩/۱۱/۱٠ ] [ ٩:٤٢ ‎ق.ظ ] [ ابوالفضل خسروشاهی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

مجتمع آموزشی وپرورشی شهید بهشتی منطقه مهردشت با پوشش روستاهای اشن(عدل وشهیددرویشی) گل دره(هدایت وشهیدایزدیخواه) درسال 1389 تاسیس گردید.
موضوعات وب
 
صفحات اختصاصی
امکانات وب