ترنم دانایی
وقایع آموزشی وپرورشی مجتمع شهید بهشتی(عدل) منطقه مهردشت

 

اختلالات یادگیری به دو گروه طبقه بندی می شود:

1) اختلالات یادگیری تحصیلی 2اختلالات یادگیری تحوّلی

در این مقاله به اختلالات یادگیری تحوّلی که شامل: 
۱- حافظه بینایی(توانایی بینایی/ تمیزبینایی)        
2- حافظه شنوایی(حافظه ترتیب شنوایی/ تمیز شنیداری)  3- حافظه بلند مدت     4- حافظه کوتاه مدت   5- ادراک        6- استدلال   7- توجه و تمرکزحواس و دقّت 8- هماهنگی دیداری حرکتی  9- قدرت نقشه کشی  10- تجسم فضایی

1- حافظه بینایی و توالی آن: جهت تقویت آن از موارد زیر استفاده می شود:
۱- کارت های پومین (وسیله کمک آموزشی)
۲- کارت اشکال هندسی (وسیله کمک آموزشی)
۳- مکعب های رنگی (وسیله کمک آموزشی)
۴- استفاده از تصاویر کتاب داستان
۵- استفاده از مداد رنگی یا اشکال دیگر
۶- تصاویر ببین و بگو
۷- پنهان کردن یک شی دور از چشم کودک از میان اشیایی که قبلاً دیده است و بیان آن شی توسط کودک
۸- استفاده از کارت کلمات مختلف و مشابه 
۹- مهره و نخ و کارت آن (نخ کردن مهره های رنگی با استفاده از کارت آنها)(وسیله کمک آموزشی)
۱۰- متفاوت چیدن مهره های رنگی
۱۱- استفاده از کارت اشکال یا نقطه های مختلف
۱۲- پیدا کردن برخی اشکال هندسی در تصاویر-   کلماتی را به کودکان نشان داده و او صدای اول یا آخر کلمه را با این حروف نشان دهد.

 


- تمیزدیداری و راههای تقویت آن:
1)     تصاویر آزمون فراستیگ
2)     ادراک نقش از زمینه
3)     نشخیص یک تصویر خاص از میان یک مجموعه
4)     تشخیص شکل صحیح نوشتاری کلمه از میان کلمات اشتباه
5)     تشخیص صدای اول یا آخر کلمه با استفاده از دیدن کارت کلمات.
6)     تشخیص یک حرف یا یک کلمه ی متفاوت از میان کلمات و حروف مشابه

- اکمال دیداری و راههای تقویت آن:
1-    تشخیص کلمات یا اشکال سایه دار بر روی کارت های مختلف
2-    تکمیل شکل های مختلف هندسی
3-    تکمیل طرح هایی از حیوانات مختلف یا حروف گوناگون
4-    تکمیل تصاویر با استفاده از تصویر الگو

 - راهبردهای تقویت حافظه شنیداری و توالی آن
1) تصویر یابی، تعدادی تصویر به کودک نشان داده و او تصویری که داستانش را شنیده نشان می دهد.
2) گفتن داستان به کودک و سوال در مورد جزئیات داستان(چه کسی، کجا، چگونه، چطور)
3) گفتن داستانی به کودک و مرتب کردن تصاویر داستان به ترتیبی که اتفاق افتاده
4) بیان چند کلمه- حروف و جمله و تکرار آن توسط دانش آموز پس از آن
5) بیان نام تعدادی حیوانات و میوه ها و تکرار آن توسط دانش آموز
6) دستورات را انجام دهد
7) بازی با جملات لفظی بی پایان که جمله ای گفته شود و دانش آموز آن جمله را با کلمه ای دیگر بگوید تا پایان.
8) تقلید صدا با دیدن تصاویر آنها
9) پخش صدا و تشخیص تصویر آن از میان تصاویر گوناگون(نوار صدای حیوانات و کارهای روزانه با کارت)
10) پخش صدا بدون تصویر(نوارهای صدای حیوانات و کارهای روزانه بدون کارت)
۱۱) تکمیل قسمت های ناتمام کلمات و جملات
12) بیان کلمات0 اعدا- حروف- جملات به ترتیب
13) دقت به نمونه های صدا مثلاً معلم چند بار کف زد(دقت شنیداری)
14) نمونه های دو صدایی مثلاً صدای به هم خوردن قاشق به فنجان(دقت شنیداری)


- راه های تقویت حساسیت و تمیز شنیداری
1)     صداهای دور و نزدیک را تشخیص دهد با چشم بسته
2)     تشخیص صداهای بلند و آهسته، زیر و بم از هم
3)     کشف صداهای ظریف مثل تیک تاک ساعت
4)     تعقیف صدا(که منبع صدا را تشخیص دهد)
5)     نقش و زمینه شنوایی یعنی همزمان با پخش یک موسیقی به یک محرک شنوایی گوش کند
6)     بازشناسی سمعی یعنی شما نام شی را بگویید و کودک تصویری را که با همان صدا شروع می شود، نشان دهد.
7)     پیدا کردن کلمات هم آغاز و هم پایان بعد از بیان کلمات توسط مربی مثل سیب،سگ، شیر
8)     پیوند شنودی: ساختن کلمه بعداز شنیدن حروف آن کلمه مثل ت – و – پ- توپ
9)     پیدا کردن تصویر توسط دانش آموز بعداز شنیدن داستان معلم
10) تشخیص جفت وسایل صداساز
11) تشخیص صدای اول یا آخر کلمه و بیان آن
12) قافیه های چیستان، مثلاً هم قافیه است با رُک، مرغ به دانه می زند= نوک
13) آگاهی از کلمات هم وزن، مجموعه های 3 تایی و 4تایی به کودک گفته و او کلمات هم وزن را پیدا کند- مثل موش، لب، گوش.

[ ۱۳٩۱/۱٠/٢۸ ] [ ۸:٠٧ ‎ب.ظ ] [ ابوالفضل خسروشاهی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

مجتمع آموزشی وپرورشی شهید بهشتی منطقه مهردشت با پوشش روستاهای اشن(عدل وشهیددرویشی) گل دره(هدایت وشهیدایزدیخواه) درسال 1389 تاسیس گردید.
موضوعات وب
 
صفحات اختصاصی
امکانات وب