ترنم دانایی
وقایع آموزشی وپرورشی مجتمع شهید بهشتی(عدل) منطقه مهردشت

طلوع مهر برمهر آفرینان مبارک باد.

[ ۱۳٩٠/٦/۳٠ ] [ ۱٠:٢٠ ‎ق.ظ ] [ ابوالفضل خسروشاهی ] [ نظرات () ]

 باز آمد بوی ماه مدرسه *** بوی بازی های راه مدرسه

بوی ماه مهر ماه مهربان *** بوی خورشید پگاه مدرسه

از میان کوچه های خستگی *** می گریزم در پناه مدرسه

باز می بینم ز شوق بچه ها *** اشتیاقی در نگاه مدرسه

زنگ تفریح و هیاهوی نشاط *** خنده های قاه قاه مدرسه

باز بوی باغ را خواهم شنید *** از سرود صبحگاه مدرسه

روز اول لاله ای خواهم کشید *** سرخ بر تخته سیاه مدرسه

[ ۱۳٩٠/٦/٢٢ ] [ ۱۱:۱۳ ‎ب.ظ ] [ ابوالفضل خسروشاهی ] [ نظرات () ]

1- آرزو دارم روزی این حقیقت به واقعیت مبدل شود که همه‌ی انسان‌ها برابرند. (مارتین لوتر‌کینگ)

2- بهتر است روی پای خود بمیری تا روی زانو‌هایت زندگی کنی. (رودی)

3- قطعاً خاک و کود لازم است تا گل سرخ بروید. اما گل سرخ نه خاک است و نه کود (پونگ)

4- بر روی زمین چیزی بزرگتر از انسان نیست و درانسان چیزی بزرگتر از فکر او. (همیلتون)

۵- عمر آنقدر کوتاه است که نمی‌ارزد آدم حقیر و کوچک بماند. (دیزرائیلی)

6- چیزی ساده تر از بزرگی نیست آری ساده بودن همانا بزرگ بودن است. (امرسون)

7- به نتیجه رسیدن امور مهم ، اغلب به انجام یافتن یا نیافتن امری به ظاهر کوچک بستگی دارد. (چاردینی)

8- آنکه خود را به امور کوچک سرگرم می‌کند چه بسا که توانای کاهای بزرگ را ندارد. (لاروشفوکو)

 

9- اگر طالب زندگی سالم و بالندگی‌رو می باشیم باید به حقیقت عشق بورزیم. (اسکات پک)

 

10- زندگی بسیار مسحور کننده است فقط باید با عینک مناسبی به آن نگریست. (دوما)

 

11- دوست داشتن انسان‌ها به معنای دوست داشتن خود به اندازه ی دیگری است. (اسکات پک)

 

12- عشق یعنی اراده به توسعه خود با دیگری در جهت ارتقای رشد دومی. (اسکات پک)

 

13- ما دیگران را فقط تا آن قسمت از جاده که خود پیموده‌ایم می‌توانیم هدایت کنیم. (اسکات پک)

 

14- جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)

 

15- هنر کلید فهم زندگی است. (اسکار وایله)

 

16- تغییر دهنرگان اثر گذار در جهان کسانی هستند که بر خلاف جریان شنا می‌کنند. (والترنیس)

 

17- اگر زیبایی را آواز سر دهی ، حتی در تنهایی بیابان ، گوش شنوا خواهی یافت. (خلیل جبران)

 

18- روند رشد، پیچیده و پر زحمت است و در درازای عمر ادامه دارد. (اسکات پک)

 

19- در جستجوی نور باش، نور را می‌یابی. (آرنت)

 

20- برای آنکه کاری امکان‌پذیر گردد دیدگان دیگری لازم است، دیدگانی نو. (یونک)

 

21- شب آنگاه زیباست که نور را باور داشته باشیم. (دوروستان)

 

22- آدمی ساخته‌ی افکار خویش است فردا همان خواهد شد که امروز می‌اندیشیده است. (مترلینگ)

 

23- اگر دریچه های ادراک شسته بودند،انسان همه‌ چیز را همان گونه که هست می‌دید:بی‌انتها. (بلیک)

 

24- برده یک ارباب دارد اما جاه‌طلب به تعداد افرادی که به او کمک می‌کنند. (بردیر فرانسوی)

 

25- هیچ وقت به گمان اینکه وقت دارید ننشینید زیرا در عمل خواهید دید که همیشه وقت کم و کوتاه است. (فرانکلین)

 

26- نباید از خسته بودن خود شرمنده باشی بلکه فقط باید سعی کنی خسته آور نباشی. (هیلزهام)

 

27- هر قدر به طبیعت نزدیک شوی ، زندگانی شایسته تری را پیدا می‌کنی. (نیما یوشیج)

 

28- اگر زمانی دراز به اعماق نگاه کنی آنگاه اعماق هم به درون تو نظر می‌اندازند. (نیچه)

 

29- زیبائی در فرا رفتن از روزمره‌گی‌هاست. (ورنر هفته)

 

30- برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد. (اشنباخ)

 

31- تفکر در باب خوشبختی ، عشق ، آزادی ، عدالت ، خوبی و بدی، تفکر درباره‌ی پرسش‌هایی که بنیاد هستی ما را دگرگون می‌کند. (ادگارمون)

 

32- «عقلانیت باز» آن عقلانیتی است که فراموش نمی‌کند که «یکی» در «چند» است و «چند» در «یکی». (ادگارمون)

 

33- آرامش،زن دل‌انگیزی است که در نزدیکی دانایی منزل دارد. (اپیکارموس)

 

34- هیچ چیزدر زیر خورشید زیباتر از بودن در زیر خورشید نیست. (باخ‌من)

 

35- تنها آرامش و سکوت سرچشمه‌ی نیروی لایزال است. (داستایوفسکی)

 

36- با عشق،زمان فراموش می شود و با زمان هم عشق.

 

37- علت هر شکستی،عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)
38- من تنها یک چیز می‌دانم و آن اینکه هیچ نمی‌دانم. (سقراط)

 

39- دانستن کافی نیست،باید به دانسته ی خود عمل کنید. (ناپلئون هیل)

 

40- تپه‌ای وجود ندارد که دارای سراشیبی نباشد! (ضرب‌المثل ولزی)

 

41- خداوند،روی خطوط کج و معوج، راست و مستقیم می‌نویسد. (برزیلی)

 

42- تو ارباب سخنانی هستی که نگفته‌ای،ولی حرفهایی که زده‌ای ارباب تو هستند. (ضرب‌المثل تازی)

 

43- تا زمانیکه امروز مبدل به فردا شود انسان‌ها از سعادتی که در این دم نهفته است غافل خواهند بود. (ضرب‌المثل چینی)

 

44- بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)

 

45- اگر می‌بینی کسی به روی تو لبند نمی‌زند علت را در لبان فرو بسته ی خود جستجو کن. (دیل کارنگی)

 

46- شیرینی یکبار پیروزی به تلخی صد بار شکست می‌ارزد. (سقراط)

 

48- ضعیف‌الاراده کسی است که با هر شکستی بینش او نیز عوض شود. (ادگار‌ آلن‌پو)

 

40- به جای اینکه به تاریکی لعنت بفرستی یک شمع روشن کن. (ضرب‌المثل چینی)

 

50- برای اینکه بزرگ باشی نخست کوچک باش. (ضرب‌المثل هندی)

 

51- برای اینکه پیش روی قاضی نایستی، پشت سر قانون راه برو. (ضرب‌المثل انگلیسی)

 

52- به کارهای زشت عادت مکن زیرا ترک آن دشوار است. (ضرب‌المثل فارسی)

 

53- مانند علما بنویس و مانند توده مردم حرف بزن. (ضرب‌المثل هندی)

 

54- بزرگترین عیب برای دنیا همین بس که بی‌وفاست.(حضرت علی علیه‌السلام)

[ ۱۳٩٠/٦/٢۱ ] [ ٦:٥٦ ‎ب.ظ ] [ ابوالفضل خسروشاهی ] [ نظرات () ]

زندگی شاید همین باشد:

 

فریبی ساده و کوچک

آن هم برای کسی که جز او برایت گرامی نیست

من باور کرده ام

شاید همین باشد:

چه زود دیر می شود...

[ ۱۳٩٠/٦/٢٠ ] [ ۱۱:٠٧ ‎ق.ظ ] [ ابوالفضل خسروشاهی ] [ نظرات () ]

[ ۱۳٩٠/٦/۱۸ ] [ ٩:۱٠ ‎ب.ظ ] [ ابوالفضل خسروشاهی ] [ نظرات () ]

ابن سینا: من در میان موجودات از گاو خیلی می‌ترسم. زیرا عقل ندارد و شاخ هم دارد!

لشکر گوسفندان که توسط یک شیر اداره می‌شود، می‌تواند لشکر شیران را که
توسط یک گوسفند اداره می‌شود، شکست دهد. ((نارسیس))


دنیا جای خطرناکی برای زندگی است. نه به خاطر مردمان شرور، بلکه به
خاطرکسانی که شرارتها را می بینند و کاری درمورد آن انجام نمی دهند.*
انیشتین

بگذار عشق خاصیت تو باشد نه رابطه خاص تو با کسی......  نلسون ماندلا


یادمان باشد بعضی هایمان شانس گفتن کلماتی را داریم که برخی دیگر حسرتش
را می خورند. مثل : بابا، مامان، پدربزرگ....



خود فریبی به این صورت بیان شده است که انگار روی وزنه‌ای ایستاده‌اید تا
خود را وزن کنید، در حالی که شکم‌تان را تو داده‌اید. چارلز استیون هامبی




بهتر است که در این دنیا فکر کنم خدا هست و وقتی به دنیای دیگر رفتم
بدانم که نیست . و این بسیار بهتر از این است که در این دنیا فکر کنم خدا
نیست و در آن دنیا بفهمم که هست . آلبر کامو

جهان سوم جایی است که هر کسی بخواهد مملکتش را آباد کند، خانه‌اش خراب
می‌شود و هر کسی بخواهد خانه‌اش آباد باشد باید در تخریب مملکتش بکوشد.
پروفسور حسابی


هیچگاه امید کسی را ناامید نکن ، شاید امید تنها دارایی او باشد . ارد بزرگ

[ ۱۳٩٠/٦/۱٧ ] [ ۱۱:٢٥ ‎ق.ظ ] [ ابوالفضل خسروشاهی ] [ نظرات () ]

[ ۱۳٩٠/٦/۱٦ ] [ ۱٠:٢٩ ‎ق.ظ ] [ ابوالفضل خسروشاهی ] [ نظرات () ]

 لطیف​ترین کلمه لبخند است، آن را حفظ کن.

ـ اکثراً در قید حیات هستیم و در بند زندگی.

ـ لباس آرزو برای تن خیلیها گشاد است.

ـ شاید شک زیر بنای حقیقت باشد.

ـ خط فقر از بی​پولی پایین​تر آمد.

حقیقت آنقدر باارزش است که در مصرفش صرفه جویی می شود!

ـ پرواز را نمی شناخت، هر چه بالاتر رفتم در نگاهش کوچکتر شدم.

ـ ماهی قلاب گرفت و از قایق ماهی گیری بالا رفت.

با سرعتی که گربه از درخت بالا می رود، درخت از گربه پایین می آید.


- وقتی تصویر گل محمدی در آب افتاد، ماهی ها صلوات فرستادند.


- ستارگان سکه هایی هستند که فرشتگان در قلک آسمان پس انداز کرده اند.


- دلم برای ماهی ها می سوزد که در ایام کودکی نمیتوانند خاک بازی کنند.

زمستان سر خیلی​ها را کلاه گذاشت.


ـ ورود به زندگی چه آسان و خروج از آن چه مشکل است!

ـ ساعت، لاشه​ی زمان است که بر روی دست سنگینی می​کند.


ـ توطئه باد و باران، منجر به تاراج رفتن شکوفه​ها شد.


ـ وقتی باران آمد، سیاهی شب، رنگ پس داد.


ـ کوتاهترین راه برای رسیدن به شادی، لبخند است.

[ ۱۳٩٠/٦/۱٦ ] [ ۱٠:٢۱ ‎ق.ظ ] [ ابوالفضل خسروشاهی ] [ نظرات () ]

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره

و المستشهدین بین یدیه . . .

-------------------------------------------------------------

دعا میکنم غرق باران شوی چو بوی خوش یاس و ریحان شوی چو یاران مهدی شمارت کنند دعا می کنم  جزء یاران شوی

--------------------------------------

اذان جمکران شوری به پا کرد دلم را از غم عالم جدا کرد صبا را گشته بودم محرم راز مرا با رمز غیبت  آشنا کرد

 

 

[ ۱۳٩٠/٦/۱٢ ] [ ٩:٤٠ ‎ب.ظ ] [ ابوالفضل خسروشاهی ] [ نظرات () ]

رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنتَ الْوَهَّابُ


پروردگارا پس از آنکه ما را هدایت کردى دلهایمان را دستخوش انحراف

مگردان و از جانب خود رحمتى بر ما ارزانى دار که تو خود بخشایشگرى


[ ۱۳٩٠/٦/۱۱ ] [ ۱۱:٠٠ ‎ق.ظ ] [ ابوالفضل خسروشاهی ] [ نظرات () ]
عید بندگی


 
[ ۱۳٩٠/٦/٩ ] [ ۱۱:٢٠ ‎ق.ظ ] [ ابوالفضل خسروشاهی ] [ نظرات () ]

 خدایا تو این وقت شب،ایستاده ام زیر آسمان تو،که عکس سوسوی ستاره هاش توی دریای چشام افتاده. دودل بودم که بیام یانه. یه دلم رو گذاشتم اون پایین،پایین ،پایین.اما اون یکی دلم رو که مهرش کردند برای ورود به حریم کبریائیت گرفتم لابه لای انگشتانم می بینی تپش تند ویکنواختش رو؟

ای عزیز من ،حالا ایستاده ام اینجا زیرآسمون زیبای تو و می دونم حتی اگرآهسته تراز بال زدن سنجاقک ها ازته دلم به تو سلام کنم می شنوی که جوابمو بدی وهمین برای من کافیه.

حالا بذار آغاز کنم مثنوی گریستن رو. بذار بگم اون پایین وقتی یک قدم از تو فاصله می گیرم چقدر زود گلدون احساسم زرد وپژمرده می شه. خشک می شه . برگهاش می ریزه. بذار اعتراف کنم به درازی اون روزهایی که بین چشمهای من ونم نم دلگیربارونت فاصله می افتاد بذار اعتراف کنم به روزهایی که ازسجاده سبزتوفاصله می گرفتم.

بذاراعتراف کنم به اون روزهایی که خواب غفلت نمی گذاشت که با تو بگم. خدایابه درگاهت آمده ام . بیش از آنچه به طاعت خود امیدوار باشم به آمرزش تو امید بسته ام .چرا که آمرزش ومهربانی توازگناهان من بیشتر است. ای عزیز من!ای مهربان من!ای خدای خوب من! حالا نگاه کن به دست تمنائی که قلب شکسته ام روبه تو پیش کش می کند. خداجون من به تو محتاجم.

همیشه وقتی مهمونی ها تموم میشه

حس غریبی دارم...

چه برسه به این دفعه که مهمونی

خدا داره تموم میشه.

بیشابیش عید فطر برهمه شما مبارک باد.

 

[ ۱۳٩٠/٦/۸ ] [ ۱۱:۳٧ ‎ق.ظ ] [ ابوالفضل خسروشاهی ] [ نظرات () ]

هوش هیجانی

هیجان یک پدیده طبیعی است که تغییراتی درجسم(فیزیولوژی بدن)وذهن بوجودمی آوردوابعادمختلفی دارد؛مثلا"مشاهده یک حیوان درنده باعث افزایش ترشح هورمون کورتیزول می شودیاوقتی به انسان توهین می شودبطورناخودآگاه یاآنی خشمگین می شودکه اگرمدیریت نشودعموما"زیان باراست.

تعریف هوش هیجانی یامدیریت احساسات:هوش هیجانی برنوعی مهارت دلالت داردکه شامل توانایی شناخت؛ درک ؛تسهیل تفکردرزمان  وقوع هیجان وهماهنگ ساختن عکس العمل هااست؛هوش هیجانی (عاطفی) توانایی احساس کردن وابرازاحساسات رامی آموزد.وقتی انسان واقعه ای رادرک می کند؛آنرادرذهن خودباتوجه به تجربیات وباورهای خودبررسی وقضاوت مینمایدوسپس عکس العمل نشان می دهد.

محرک(واقعه)          نگرش و باور        تغییرات فیزیولوژیک        عکس العمل

ابعادمختلف هیجان

1-بعدفیزیولوژی(تاثیربرعملکردطبیعی بدن):مثل تغییردرضربان قلب،ریتم تنفس،تنش عضلانی وتغییردمای بدن.این تغییرات نتیجه آگاهی واحساس ماازعلائمی است که ازسیستم عصبی باواسطه میانجی های عصبی می آیند.

2-بعدشناختی:ایجادادراک ذهنی  وتاثیربرافکار،باورها،قضاوت وتصمیم گیری.

3-بعدبیانگر:مثل تغییرلحن صدا(لرزش)،حالت چهره(شادی) ،حرکات دست وپا(آماده فرار).

4-بعدکارکردی:هرابعادهیجانی بمنظورخاصی دروجودانسان تعبیه شده است.بنابراین هیجان همیشه مضرنیست ولازمه زندگی است وفوایدی برای ماداردمثل خشم،دفاع ازخود،حرکات سروچشم،حفظ بقاء؛فرارازخطر.

سرکوب ونادیده انگاشتن هیجان باعث ازبین رفتن تعادل می شود.مهم مدیریت هیجانات است.

کسی که توانایی های زیرراداشته باشدازهوش هیجانی بالایی برخورداربوده ودرزندگی فردی واجتماعی موفق است:

1-توانایی شناخت هیجانات یاخودآگاهی هیجانی.

2-توانایی ابرازاحساسات به شیوه صحیح(ابرازعلائق وعواطف؛تخلیه خشم ازطریق گفتگو).

3-توانایی کنترل ومدیریت احساسات که منجربه تنفرودشمنی نشود.

4-توانایی درک هیجانات دیگران وهمدلی بامردم(هوش اجتماعی).

5-توانایی تسهیل تفکرمنطقی بوسیله هیجانات.

انواع هوش هیجانی

1-هوش درون فردی:به توانایی تشخیص وفهم احساسات شخصی؛توانایی درک ظرفیتهای بالقوه خود؛پذیرش خودواحترام به خود؛بیان آزادانه احساسات؛عقایدوافکارودفاع ازحقوق فردی به شیوه غیرمخرب ورهابودن ازوابستگی هیجانی اطلاق می شود.

2-هوش بین فردی:بمعنی توانایی همدلی یعنی آگاهی؛درک وارزیابی احساسات دیگران است.ارتباط بین فردی به معنی ایجادوحفظ روابط رضایت بخش دوطرفه(که شامل دریافت وابرازمحبت است)می باشد.بالابودن هوش بین فردی به معنای بالابودن مسئولیت پذیری اجتماعی وروابط عمومی است.

3-قابلیت انطباق:توانایی سازگاربودن افکارورفتارباتغییرات محیط وموقعیتها(نواندیشی)؛توانایی تشخیص وتعریف مشکلات وتحقق بخشیدن راه حل های موثروبالقوه؛ارزیابی واقعیتها.

4-کنترل استرسی:توانایی مقاومت کردن دربرابررویدادهای ناخوشایند؛تحمل فشارروانی ورویارویی فعال ومثبت بافشار.

5-خلق عمومی:توانایی رضایت اززندگی؛شادبودن وداشتن نگرش مثبت حتی درزمان بداقبالی؛لذت بردن ازخودودیگران؛داشتن احساسات صریح ومفرح.

مدیریت احساسات

هراحساسی؛رفتاربیانگرخاصی(حالت چهره؛حرکات بدن وتن صدا)دارد.باشناخت این رفتارهاوکنترل آنهامیتوان براحساسات مدیریت کرد.این رفتارهاعبارتنداز:

1-لحن صدا:درمواقع هیجانی لحن صدای خودرا(مثل لرزش صدا؛بلندشدن صدا؛تودماغی صحبت کردن)چک کنید.

2-حالت چهره:به هنگام خشم درپیشانی چین وچروک ایجادمی شودیادستهامشت می شوند.

3-حالت بدن:بعضی افراددرزمان ترس ؛کل بدن خودراجمع می کنندیابه هنگام دیدن صحنه های ناخوشایندچشمان خودرامی بندند.

4-بهترین روش برای بیان خشم جرا"ت ورزی وابرازوجوداست.یعنی احساس شان راروشن وصادقانه بدون تحقیردیگران بیان می کنندومشکل خود راباتلاش درتغییررفتاری که باعث عصبانیتشان شده ؛راحل میکنند.

تقسیم بندی هیجانات

الف:هیجانات اصلی مثل خشم؛ترس؛شادی؛نفرت؛عشق؛غم.

ب-هیجانات همراه:این هیجانات همراه هیجان اصلی بوده وشایدعلت زیربنایی بوجودآمدن هیجان اصلی است مثلا"برخی خشم هابعلت احساس حقارت ویاترس ازشکست بوجودمیآیند؛تنبلی ممکنست منشاءحسادت یاخودخواهی باشدومنجربه تنفرگردد.

ظرفیت هیجانی

هرکسی ظرفیت هیجانی خاصی داردکه ممکنست براثرانباشته شدن هیجانات منفی(نفرت؛خشم)ویاسرکوب کردن به مرورزمان این ظرفیت کاهش یابد.بنابراین بهتراست بطوردائم هیجانات منفی راتخلیه کنیم وهیجانات مثبت(دوستی؛صداقت) راجایگزین نمائیم.

خشم

یک هیجان فراگیرونیرومنداست که اگرمدیریت شودمنبع نیرومندی بدست می دهدمثل خشم فوتبالیست ازشکست که باعث تمرین بیشتروکسب رتبه بالاترمی گردد.خشم تاثیرقوی برجسم(تغییرات فیزیولوژیک)داردبنابراین نبایدسرکوب شودیانبایدبصورت انفجاری بردیگران تخلیه کنیم بلکه بایدمدیریت کرد.خشم راباکنترل ریتم تنفس؛کاهش دادن انقباضات عضلانی وبادوش گرفتن می توان کنترل کرد.

شیوه های ابرازخشم

ا-منفعلانه به دوشکل ظاهرمی شود:

الف-جسمانی شونده:خشم سرکوب می شودوعوارض آ ن بصورت یک بیماری جسمانی مثل سردرد؛زخم معده؛کم خونی؛تپش قلب وفراموشی ظاهرمی شود.

ب-خودمجازاتگرمثل احساس گناه؛پرخوری؛زیادحرف زدن.

2-پرخاشگرانه دوشکل بروزمی کند:

الف-منفجرانه مثل دادزدن؛کتک زدن و...

ب-مخفی کننده:زخم زبان؛دیرآمدن سرجلسه؛غیبت ازکار و...

3-مقتدرانه:ابرازخشم درموقعیتهای مکانی وزمانی مشخص باکلماتی صریح وبدون ابهام.

سطل زباله خشم

هرانسانی ظرفیت خاص ومحدودی برای خشم خودداردکه درصورت پرشدن این ظرف؛خشم ابرازمی شودوبه بیرون درزمی گردد.مثلا"فردی چندتصادف کرده ویادرخیابان واداره به اوتوهین شده است(اجازه یافرصت ابرازخشم رانداشته است).این فردباسطل زباله پرازخشم به خانه برمی گرددوباکوچکترین تحریک ازسوی همسریافرزندان؛ خشم خودرابیرون می ریزدوتریاخشک رامی سوزاند.

نقش شرطی شدن درایجادهیجان

یک رویداد می تواندجایگزین دیگری شده ونقش آنرابگیردمثل کتک خوردن ازیک فردغشمگین؛ترسناک است ولی قیافه اونیزترسناک است(شرطی شدن به چهره)؛یاتخریب حاصل ازبمباران ترسناک است ولی صدای غرش هواپیماهانیزترس ایجادمی کنند.

هیجان ترس:هیجان توا"م باتشویش ودلهره است که به دودسته تقسیم می شود:

الف-عینی که ترس واقعی است(مثل ترس اززلزله وحیوان درنده).

ب-ترس غیرعینی:که وجودواقعی نداردمثل ترس ازامتحان یاموجودات خیالی.

مکانیسم های دفاعی

این مکانیسم هابه روشهای مختلف باعث تخلیه هیجانات می شوند:

1-مکانیزم جابجایی:به هردلیل امکان تخلیه هیجان روی منبع اصلی بوجودآورنده هیجان وجودنداردمثال پسرازپدرعصبانی است ولی بدلیل رودربایستی خشم دخودرابرسرخواهرش خالی می کند.

2-تعمیم:فردبدلیل تجربه ناموفق؛موضوع رابه موقعیتهای ظاهرا"مشابه دیگرتعمیم می دهدمثلا"بدلیل اختلاف باهمسرش ؛هرگونه ازدواج راسرزنش میکند.

3-واکنش معکوس:عکس العمل معکوس نسبت به هیجان؛مثل به هنگام نفرت ازفردی برخوردمهرآمیزبااومی شود.

4-انکار:بدلیل ناتوانی در رویارویی باهیجان آنراانکارمی کندمثل مرگ عزیزخودراقبول نمی کندیااعتیادفرزندخودرانفی می نماید.

5-سرکوبی:فرد؛هیجانی مثل عشق وغم ازدست دادن عزیزان رابروزنمی دهندوسرکوب می کنند.

6-دلیل تراشی:فردبرای کنارآمدن باشرایط؛هیجانهاوحوادث پیش آمده به دلیل تراشی می پردازد.مثال دانش آموزدرس نمی خواندومی گویدسوالات سخت بود.

فرانکنی:هیجانات ورفتارهای خودرابه دیگران نسبت می دهیم مثل خودخسیس هستیم ولی به  همسایه می گوئیم خسیس است.

8-خیال پردازی:فرددرعالم واقعیت نمی تواندبه اهداف خودبرسدودرخیال وتوهم بسرمی برد.

9-همانندسازی:به شخصیت؛طرزفکرومسلک فردیاگروه خاص علاقمندمی شودوظاهری همانندآنرابرای خودپدیدمی آورد(مثل مدگرایی).

پیشگیری ازعواقب هیجان

1-پیشگیری اولیه: که سعی می شودازبوجودآمدن هیجان جلوگیری شود.دراین روش بهترین کارتصحیح باورهای نادرست قبلی وارزیابی درست ازوقایع است.بعضی کلمات نیزبارمنفی دارندوبمحض شنیدن آنهابدلیل تجارب قبلی یایاددهی های اجتماعی هیجان ایجادمی شودبهتراست ازاین کلمات استفاده نشودمثل بی عرضه؛تنبل؛نفهم؛نادان و...

برخی افکارناسازگارانه هم هیجان ایجادمی کنندمثل نتیجه گیری انتخابی؛پیش بینی ناکامی بدون استدلال؛برچسب زدن به خودودیگران(من بی عرضه ام).

2-پیشگیری ثانویه:کنترل نشانه های فیزیولوژیک(مثل تپش قلب؛ریتم سریع  تنفسی؛فشارخون؛انقباض عضلات)بعدازوقوع هیجان است.29/2/90

دکترعباس حاتمی

[ ۱۳٩٠/٦/٦ ] [ ۱۱:٤٩ ‎ق.ظ ] [ ابوالفضل خسروشاهی ] [ نظرات () ]

امروز در عصر مدرنیسم زندگی می کنیم که عصر نوآوری و فروپاشی مرزهای اطلاعاتی نامیده شده است. شتاب تحولات و پیشرفت تکنولوژی تاثیرات عمیق و شگرف خود را در معادلات سیاسی ،  اقتصادی،اجتماعی،آموزشی،تربیتی و دیگر جنبه های زندگی ما برجای گذاشته است.

تغییرات و دگرگونیهای اساسی دنیای جدید کارکرد نهادهای تربیتی از جمله خانواده و مدرسه را با چالش ها و دشواری های جدی مواجه ساخته است.برای غلبه براین آسیبها و چالشها بایستی توانایی جدیدی کسب کنیم که فرهنگ ،اندیشه و روشهای تربیتی خود را متناسب با شرایط جدید رشد و تعالی بخشیم تا بتوانیم به درستی از محصولات پیشرفته جامعه مدرن استفاده کنیم و آسیبها یا آفتهای ناشی از تغییرات را کاهش دهیم. در این رویکرد اولین گام ،شناخت ویژگیها و قابلیتهای خانواده ای گذشته و جدید می باشد تا با درک تفاوتهای هریک بتوانیم موقعیت خود را شناسایی و روشهای نوین در تربیت فرزندان را برگزینیم . خانواده هایی که توانسته اند از روشهای تربیتی و مدیریتی جدید استفاده کنند درجه آسیب پذیری آنها بسیار پایین است.

 

ویژگی خانواده جدید

ویژگی خانواده سنتی

معادله شخص سالاری شکسته شده وبراساس حق سالاری،عقل گرایی و جمع گرایی است.

خانواده براساس مرد سالاری یابزرگ سالاری اداره می شد.

زن در تمام عرصه های سیاسی،اجتماعی و اقتصادی حقوق برابر  و مساوی با مردها دارد

زن کمتر حق انتخاب آزادانه داشت و فعالیت اجتماعی آن محدودبود.

تربیت فرزندان از طریق گفتگو،در حین کار و بازی براساس استدلال ومنطق است.

تربیت فرزندان بیشتر براساس تلقین،تقلیدو اطاعت بی چون و چرا بود.

فرزندان تخصص های مختلف کسب و شغل دلخواه خود را انتخاب میکنند.

فرزندان غالبا شغل و حرفه پدران خود را ادامه می دادند.

 

جوانان در تمام عرصه های سیاسی،اجتماعی و فرهنگی حق شرکت آزادانه دارند و میتوانند گذشته را نقد کنند.

 

جوانان کمتر حق حضور و شرکت آزادانه در عرصه های گوناگون جامعه را داشتند.

 

نسل جوان و نوجوان احترام بزرگترها را دارند ولی حق دارند از الگوهای جدیدنیز پیروی کنند.بزرگترها نیز تغییر پذیر و نوگراهستند.

نسل جوان و نوجوانان مطیع بزرگترها بودند و بزرگترها سنت ها را حفظ می کردند.

 

اموال،دارایی ودرآمد خانواده بصورت عادلانه مابین اعضای خانواده توزیع می شود.

اموال،دارایی ودرآمد خانواده در انحصار مرد بود

مدرسه برای آموختن خواندن و نوشتن  ومحل پرسشگری،نقد،تحلیل و تشکیک است.

مدرسه برای آموختن خواندن و نوشتن بود.

آموزش و یادگیری مختص سن و جنس نیست،والدین نیز درحال آموزش اند تا از دانش روز دنیا برخوردار شوند.

فقط جوانان ونوجوانان به مدرسه یا دانشگاه می رفتند.

دانش ،اطلاعات ونگرش اعضای خانواده مهمترین ثروت و دارایی خانواه محسوب می شود.

ملک ،زمین و عوامل فیزیکی مهمترین دارایی خانواده ها  بشمار می رفت.

والدین فرزندانی موفق تر از خود تربیت می کنند.والدین نقش مربی حرفه ای دارند.

والدین فرزندانی در حد خود تربیت می کردند.والدین مربی غیرحرفه ای بودند.

یادگیری دوطرفه ازجانب والدین وفرزندان به یکدیگر است.

تعلیم وتربیت یکطرفه ازجانب والدین بود.

بحث وگفتگودرخانواده هاکارشناسی ودرموردمسائل بزرگتر مثل شاخصهای توسعه اجتماعی وجهانی شدن است.

بحث وگفتگودرخانواده هاغیرکارشناسی ودرموردهمسایه هاومسائل پیرامون بود.

[ ۱۳٩٠/٦/٦ ] [ ۱۱:٤٦ ‎ق.ظ ] [ ابوالفضل خسروشاهی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

مجتمع آموزشی وپرورشی شهید بهشتی منطقه مهردشت با پوشش روستاهای اشن(عدل وشهیددرویشی) گل دره(هدایت وشهیدایزدیخواه) درسال 1389 تاسیس گردید.
موضوعات وب
 
صفحات اختصاصی
امکانات وب